مرزبندی علمی با غرب  موجب ایجاد تمدن اسلامی می‌شود
کد خبر: 4015611
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲

مرزبندی علمی با غرب  موجب ایجاد تمدن اسلامی می‌شود

رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی بسیج از عوامل مهم در تحقق تمدن اسلامی را ایجاد مرزبندی علمی با غرب دانست.

حسین قدیانی، رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی بسیجبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی، حسین قدیانی، رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی بسیج، سوم آذر ماه، در جشنواره جهادگران علم و فناوری که در سالن جلسات ایثار شهرستان بجنورد برگزار شد، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تفاوت‌های ویژه‌ای با دیگر انقلاب‌ها دارد که یکی از این تفاوت‌ها شعارهای تمدن ساز آن بوده است بیان کرد: «شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» یکی از شعارهای کارآمد و تمدن ساز بوده است و نشان دهنده آن است که به دنبال احیاء جامعه اسلامی هستیم. 

وی در خصوص ایجاد تمدن اسلامی اظهار کرد: لازمه ساخت یک تمدن، ساختار سیاسی و فرهنگ بومی آن است و یک تمدن می‌تواند یک کشور و یا منطقه باشد.

مشاور عالی سپاه افزود:زمانی که می‌گوییم نه شرقی نه غربی یعنی با منطقه وسیعی از شرق و غرب طرف هستیم که هر کدام تمدن وسیع خود را دارا هستند.

رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی بسیج با بیان اینکه هر تمدن نمادهای خود را دارا است تصریح کرد: ما در انقلاب اسلامی ادعای تمدن کرده‌ایم و با گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی لازم است که این نمادها رونمایی شوند.

وی نماد غرب برای رونمایی از فرهنگ خود را پیشرفت در زمینه علم و فناوری و صنعت خود دانست و اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم مفهوم فرهنگ اسلامی را پیاده سازی کنیم نیازمند رونمایی از فعالیت‌های علمی خود هستیم و همه این‌ها نیازمند استفاده از ابزار علمی است.

قدیانی در خصوص اندیشه اسلامی و غربی و شرقی بیان کرد: مبانی اندیشه ای ما برای پیشرفت در علم و فناوری بسیار تاثیر گذارا است. 

این مسئول با اشاره به اینکه علوم به چهار دسته علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی و هنر تقسیم می‌شود بیان کرد: اگر بخواهیم در حوزه‌های علمی از تقسیم بندی‌های غربی پیروی کنیم باید بدانیم علوم مختلف ما چه تفاوت‌هایی با علوم کشورهای بیگانه دارد و مرزبندی‌های مشخصی برای آن داشته باشیم زیرا این مرز بندی موجب تمدن سازی اسلامی می‌شود.

رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی بسیج تصریح کرد: ما در تمامی علوم ریاضی، تجربی، انسانی و هنر اختلافاتی را با علوم غرب داریم که این اختلافات در دستاوردهای ما تاثیر گذار است.

قدیانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به سمت علم و فناوری حرکت کنیم باید مبنای ما برای پیشرفت قرآن کریم باشد.

وی در خصوص علوم انسانی بیان کرد: علوم انسانی و تمام نظریات و تئوری‌هایی که عنوان می‌شود حاصل تفکر و تعقل خود انسان است.  جهان بینی اقتصاد اسلامی و جامعه شناسی اسلامی  با جامعه غرب تفاوت منحصر به فردی دارد که این تفاوت‌ها حرکت ما را به سوی اهداف متفاوت خواهد کرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند«هنر آن است که در اختیار عام مردم قرار بگیرد» بیان کرد: آنچه که با استناد به قرآن کریم به علم برسد شاه بیت اولیه حرکت به سمت انقلاب اسلامی است.

قدیانی  تولید براساس مسئله محور بودن جامعه را بسیار تاثیر گذار دانست و اظهار کرد: باید علاوه بر کارآمد سازی نظام مسئله محور عمل کنیم و اینکه چگونه بفهمیم نیاز ومسئله جامعه چیست نیازمند مدل سازی است.

رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی بسیج در پاسخ به یکی از سوال‌های مطرح و مهم جامعه که چرا هر ساله به تعداد استادان و دانشجویان و فارغ التحصیلان ما افزوده می‌.شود و هرساله پایان نامه‌های بسیاری داریم که قابل استفاده نیستند؟ اظهار کرد: ما باید مدل‌سازی بومی برای حل این مسئله انجام دهیم و فرهنگ بومی را برای خود ایجاد کنیم، در این خصوص نیازمند آن هستیم که سه مجموعه را به یکدیگر پیوند دهیم. 

وی ادامه داد: این سه مجموعه دانشگاه، صنعت و بازار است، دانشگاه سبب ایجاد یافته‌های علمی، صنعت سبب تجاری سازی و عملی کردن یافته‌های علمی و بازار تاثیر بسزایی در شناسایی نیازهای جامعه و محصولات دارد.

این مسئول در پاسخ به سوال چرا در صنعت دفاعی پیشرفت کرده‌ایم اما در صنعت خودرو سازی پیشرفتی مشاهده نمی‌کنیم، بیان کرد: زیرا صنعت و دانشگاه با سیستم دفاعی هماهنگی ایجاد کرده است و سیستم دفاعی تضمین بازار آن را نیز خواهد کرد اما در صنعت خودرو این هماهنگی را مشاهده نمی‌کنیم.

وی در پایان تصریح کرد:تا زمانی که این سه مجموعه صنعت، دانشگاه و بازار در کنار یکدیگر قرار نگیرند پیشرفتی مشاهده نخواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha